UE przyjmuje nowy pakt na rzecz reformy azylu i migracji

| 7 czerwca, 2024
UE przyjmuje nowy pakt na rzecz reformy azylu i migracji

Unia Europejska oficjalnie zatwierdziła przełomowy przegląd swoich przepisów azylowych i migracyjnych.

14 maja 2024 r. Rada Europejska przyjęła dziesięć nowych przepisów obejmujących wszystkie aspekty procesu migracji.

Zasady te pomogą w zarządzaniu uporządkowanymi przylotami, stworzeniu skutecznych procedur i zapewnieniu sprawiedliwego podziału obciążeń między państwami członkowskimi.

Określi ona procedury sprawdzania wniosków o azyl, relokacji uchodźców i odsyłania odrzuconych spraw.

Belgijska sekretarz stanu ds. azylu i migracji Nicole de Moor stwierdziła, że nowy pakt „zapewni sprawiedliwszy i silniejszy system migracyjny” dla bloku.

„Te nowe zasady sprawią, że europejski system azylowy będzie bardziej skuteczny i zwiększy solidarność między państwami członkowskimi” – powiedziała w komunikacie prasowym.

De Moor dodał, że UE będzie również „kontynuować ścisłą współpracę z krajami trzecimi w celu zwalczania podstawowych przyczyn nielegalnej migracji”.

Podkreśliła: „Tylko wspólnie możemy znaleźć odpowiedź na globalne wyzwanie migracyjne”.

Kluczowe aspekty unijnego paktu na rzecz azylu i reformy migracji

Nowy unijny pakt na rzecz reformy azylu i migracji ma na celu poprawę całych europejskich ram prawnych dotyczących azylu i migracji.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze aspekty nowych przepisów:

Standaryzowane badania przesiewowe migrantów

Określa on znormalizowane procesy szybkiej identyfikacji migrantów i oceny wniosków o azyl na granicach UE.

Władze mogą kierować nielegalnych migrantów i osoby ubiegające się o azyl do odpowiednich procedur na granicach zewnętrznych.

Standardowy proces kontroli migrantów pomoże z góry zidentyfikować przypadki niedopuszczenia.

Zapewnia również spójną identyfikację, bezpieczeństwo, kontrole podatności i oceny stanu.

Zaktualizowana baza danych Eurodac

Aktualizacje bazy danych Eurodac umożliwią gromadzenie pełniejszych i dokładniejszych danych na temat migrantów, w tym danych biometrycznych.

Eurodac gromadzi dane na temat różnych migrantów, w tym tych, którzy ubiegają się o ochronę międzynarodową i tych, którzy przybywają do UE nielegalnie.

Pomoże to w dokładniejszym monitorowaniu historii przybycia i ubiegania się o azyl przez migrantów.

Procedura oceny wniosku o azyl

Nowe ramy pozwalają na usprawnienie procedur azylowych w całej UE z obowiązkowym procesem granicznym dla typowych przypadków.

Obejmuje ono rozporządzenie w sprawie powrotów, określające zasady deportacji osób, których wnioski o azyl zostały odrzucone.

Nowy proces azylowy określa, który kraj UE rozpatruje każdy wniosek o azyl.

Wprowadza również system podziału odpowiedzialności między członkami.

Państwa członkowskie, w których liczba osób ubiegających się o azyl przekracza ich możliwości, mogą wnioskować o relokację uchodźców do innych państw członkowskich UE.

W razie potrzeby mogą również poprosić o wsparcie operacyjne.

UE ustali kwoty, aby określić, w jaki sposób każdy kraj może wnieść swój wkład poprzez przyjmowanie ludzi lub dostarczanie zasobów.

W sytuacjach kryzysowych i kryzysowych procedury azylowe mogą być dostosowywane, gdy liczba wnioskodawców staje się zbyt wysoka.

Wydłużone terminy rozpatrywania wniosków lub ograniczone gwarancje azylowe mogą wystąpić w sytuacjach takich jak masowe przyjazdy lub zdarzenia siły wyższej.

Za zgodą Rady Europejskiej mechanizm kryzysowy może być wykorzystywany tylko w wyjątkowych okolicznościach i tak długo, jak jest to konieczne.

Zarządzanie nieregularnymi przyjazdami

Jednym z celów nowych ram jest zmniejszenie zachęt do nieautoryzowanych wpisów.

Migranci o nieuregulowanym statusie będą podlegać przyspieszonemu procesowi azylowemu, a odrzucone sprawy będą szybko odsyłane z państw pierwszej linii.

Kwalifikacje do ochrony międzynarodowej

Pakt ustanawia jednolite zasady i kryteria przyznawania ochrony międzynarodowej oraz standardy przyjmowania osób ubiegających się o azyl.

Pomoże to ograniczyć wtórne przepływy między państwami członkowskimi.

Kwalifikowalność do przesiedlenia do UE

Nowe rozporządzenie w sprawie przesiedleń dotyczy legalnych i bezpiecznych dróg do UE.

Zostanie to osiągnięte poprzez ustanowienie standardowych zasad przesiedleń i przyjmowania ze względów humanitarnych.

Kraje trzecie obsługujące procedury migracyjne UE

Niektóre państwa członkowskie nie do końca zgadzają się z nowymi obowiązkowymi zobowiązaniami w zakresie relokacji i podziału odpowiedzialności.

Dania i Czechy opowiedziały się za utworzeniem ośrodków rozpatrywania wniosków o azyl dla krajów spoza UE, które chciałyby przyjąć tych uchodźców.

Ta migracja „zewnętrzna”, podobna do brytyjskiej ustawy o bezpieczeństwie Rwandy, nie została uwzględniona w przyjętych przepisach.

Mimo to, niektóre państwa członkowskie UE dążą do zawarcia umów dwustronnych w celu outsourcingu części procesów azylowych poza Europę.

Krytycy twierdzą, że taka polityka narusza międzynarodowe normy humanitarne i jest trudna do monitorowania.

Niektórzy twierdzą, że mogłoby to zniechęcić nielegalnych migrantów, jednocześnie przestrzegając zobowiązań prawnych wobec osób ubiegających się o azyl i uchodźców przekazanych oficjalnymi kanałami.

Wdrażanie nowych ram azylu i migracji

Komisja Europejska wkrótce opracuje precyzyjne i standardowe wytyczne dotyczące wdrażania nowych ram azylowych i migracyjnych.

Państwa członkowskie będą miały dwa lata na wdrożenie przyjętych przepisów azylowych i migracyjnych.

Muszą one ustanowić niezależne systemy monitorowania i przygotować się do obsługi nowych obowiązków w zakresie kontroli migrantów i potencjalnej relokacji.

Celem jest, aby cały odnowiony system działał w całej UE do początku 2026 roku.