Komisja Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych Izby Lordów wyraziła wątpliwości co do skuteczności nowego systemu elektronicznej autoryzacji podróży (ETA) w poprawie bezpieczeństwa granic.
Ostrzegł, że „zbyt szybkie” wdrożenie ETA może podważyć „zaufanie publiczne” do brytyjskiego systemu zarządzania granicami.
Komitet dodał, że „potencjalnie nieskoordynowane podejście rządu do wdrożenia” może spowodować „poważne zakłócenia w podróżowaniu” na granicy.
„Rząd, służby graniczne i społeczeństwo muszą być gotowe” – powiedział w komunikacie prasowym Lord Foster of Bath, przewodniczący komisji.
Dodał, że „zmiany te muszą być komunikowane jako priorytet”.
Lord Bath zauważył, że doszło już do znacznych zakłóceń w Dover i Kent z powodu opóźnień na granicy.
Podróżni z Wielkiej Brytanii doświadczyli również „długich kolejek na lotniskach, gdy systemy uległy awarii”, jak w przypadku niedawnej awarii elektronicznych systemów bramek.
Lord Bath podkreślił, że „planowanie stopniowego i dobrze skoordynowanego wdrażania nowych systemów jest niezbędne”, aby uniknąć podobnego chaosu na granicy.
Po zbadaniu nadchodzących nowych systemów kontroli granicznej, Komitet opublikował list do Toma Pursglove’a, ministra stanu ds. legalnej migracji i granic.
Dochodzenie dotyczyło powszechnego wdrożenia ETA w Wielkiej Brytanii przed końcem roku.
Obejmował on również system wjazdu/wyjazdu (EES) Unii Europejskiej (UE) oraz ETIAS, czyli europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż.
UE stwierdziła, że EES będzie operacyjny do października 2024 r., podczas gdy ETIAS zostanie uruchomiony w połowie 2025 r.
Skuteczność ETA w zabezpieczaniu granic Wielkiej Brytanii
Lord Bath podkreślił, że Komitet popiera „zaawansowane gromadzenie przez ETA większej ilości informacji” na temat osób, które nie otrzymały wizy krótkoterminowej.
„Wątpimy jednak, czy ETA jest w stanie zrealizować swoje pierwotne cele”, powiedział w komunikacie prasowym.
Przewodniczący Komitetu stwierdził, że wątpliwości wynikają z „niepewności co do jakości dostępnych danych na temat odwiedzających”.
Komisja stwierdziła, że istnieją „uzasadnione obawy” dotyczące braku „dostępu w czasie rzeczywistym do kluczowej” bazy danych UE.
Dodano, że mogą również wystąpić problemy z wiarygodnością „danych dostarczonych przez niektóre kraje”.
Komitet zasugerował rozszerzenie pytań w aplikacji ETA, aby uzyskać więcej informacji o każdym podróżnym.
Nalegał również, aby rząd jak najszybciej powołał nowego Niezależnego Głównego Inspektora Granic i Imigracji.
„ETA powinna być priorytetem dla inspekcji” – podkreślił Komitet.
Przewidywany czas przybycia pasażerów tranzytowych
Według Komisji Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych „uzasadnienie wymagania od pasażerów tranzytowych posiadania ETA jest niejasne”.
„Nie jesteśmy przekonani, że pasażerowie tranzytowi powinni wymagać ETA” – powiedział Lord Bath.
Dodał, że „nie tylko ze względu na znaczący wpływ gospodarczy, jaki będzie to miało na Heathrow”.
Lotnisko Heathrow, brytyjskie linie lotnicze i inne grupy lotnicze stwierdziły, że wymóg ETA dla pasażerów tranzytowych stawia Wielką Brytanię w bardzo niekorzystnej sytuacji.
Thomas Woldbye, dyrektor generalny Heathrow, argumentował, że ETA dla pasażerów tranzytowych ogranicza globalną łączność Wielkiej Brytanii.
ETA to dodatkowy koszt, który może skłonić pasażerów do tranzytu przez inne europejskie lotniska, które pozwalają na to za darmo.
Może to już mieć wpływ, ponieważ Heathrow odnotowało najniższy miesięczny odsetek ruchu transferowego od ponad dekady.
Lotnisko Heathrow i brytyjskie linie lotnicze polegają na połączeniach pasażerów i lotów, aby utrzymać swój status centralnego globalnego węzła komunikacyjnego.
Ma to kluczowe znaczenie dla brytyjskiej turystyki, handlu i połączeń międzynarodowych, zapewniając podróżnym z Londynu wygodny dostęp do globalnych miejsc docelowych.
ETA i wspólna strefa podróżowania
Komitet jest również zaniepokojony tym, w jaki sposób rząd będzie egzekwował ETA we Wspólnej Strefie Podróżowania (CTA).
W szczególności Komitet zwrócił uwagę na to, jak może to negatywnie wpłynąć na „turystykę transgraniczną w Irlandii Północnej”.
Prawie 70 procent turystów odwiedzających Irlandię Północną pochodzi z Republiki Irlandii.
Wielu urzędników z Irlandii Północnej i ekspertów z branży turystycznej zwróciło uwagę na realne ryzyko, że ETA może zaszkodzić gospodarce turystycznej Irlandii Północnej.
Obawiają się, że niezależni podróżni i organizatorzy wycieczek mogą wykluczyć Irlandię Północną z planów podróży ze względu na dodatkowe koszty ETA.
Komitet nie zalecił jednak zwolnienia z ETA dla gości krótkoterminowych przybywających do Irlandii Północnej z Republiki Irlandii.
Zamiast tego „wzywa rząd do pracy nad rozwiązaniem” i „wyjaśnienia pozycji” takich gości.
Wdrożenie ETA na otwartej granicy lądowej między Republiką Irlandii a Irlandią Północną również może być problematyczne.
Podróżni przekraczający otwartą granicę lądową, nie wiedząc, że potrzebują ETA, mogą nieumyślnie złamać przepisy imigracyjne.
Mogłoby to również zostać wykorzystane jako potencjalna luka w ogólnej skuteczności nowego brytyjskiego systemu kontroli granicznej.
Potencjalne poważne zakłócenia podróży na granicy
Komisja Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych stwierdziła, że „harmonogram wdrażania zmian na granicy jest niezwykle ambitny”.
Świadomość społeczna na temat nadchodzącego nowego systemu kontroli granicznej była „ograniczona”.
Według ankiety, ponad połowa obywateli Wielkiej Brytanii nie wie o unijnym systemie kontroli granicznej EES.
„Jesteśmy zaniepokojeni tempem zmian, biorąc pod uwagę obecne niedociągnięcia w przekazywanych informacjach” – powiedział Lord Bath.
Komitet stwierdził „brak koordynacji z UE w zakresie uruchomienia jej programów”.
[are] Podkreślono, że „prawdopodobnie pojawią się wyzwania i opóźnienia”, jeśli zarówno brytyjska ETA, jak i unijna EES zostaną wdrożone w tym samym czasie.Lord Bath podkreślił potrzebę większej ilości czasu na szybkie rozwiązanie wszelkich problemów pojawiających się na wczesnych etapach uruchamiania nowych systemów kontroli granicznej.
Urzędnicy ds. podróży i transportu poinformowali o możliwych 14-godzinnych opóźnieniach w porcie Dover i wężowych kolejkach na stacji St. Pancras po uruchomieniu EES.
Aplikacja, która ma zmniejszyć kolejki na granicach i pomóc podróżnym w rejestracji paszportu i danych biometrycznych z wyprzedzeniem, nie będzie gotowa do uruchomienia EES.
Minister transportu Guy Opperman powiedział, że unijny system kontroli granicznej EES zostanie wprowadzony na okres sześciu miesięcy.