Zdecydowana większość turystów i innych osób odwiedzających Wielką Brytanię przybywa drogą lotniczą, ale nie jest to jedyny sposób na dotarcie do czterech krajów Zjednoczonego Królestwa: Anglii, Szkocji, Walii i Irlandii Północnej. Istnieją regularne połączenia promowe z Republiki Irlandii na kontynent brytyjski, a także przeprawy poduszkowcem i łodzią do i z Francji oraz innych krajów europejskich.
Chociaż wiele portów morskich na wyspie Wielka Brytania jest przeznaczonych głównie do obsługi towarów i ładunków, większość z nich obsługuje również znaczną liczbę pasażerów (z samochodami i bez) podczas krótkich podróży do Irlandii, Francji, Holandii i Hiszpanii.
Oprócz tych „krótkodystansowych” podróży, Wielka Brytania może pochwalić się również stale rosnącą liczbą rejsów morskich z zaplanowanymi rejsami z wielu portów do miejsc takich jak Morze Śródziemne, Morze Bałtyckie i dalej.
Krótkie podróże
Jedną z najbardziej znanych firm promowych w Wielkiej Brytanii jest Stena Line, która obsługuje szereg połączeń między Wielką Brytanią a zagranicą:
Z Dublina do Holyhead: Republika Irlandii znajduje się w niewielkiej odległości od kontynentu brytyjskiego, a między Holyhead (na walijskiej wyspie Anglesey) a stolicą Irlandii, Dublinem, regularnie kursują promy pasażerskie i samochodowe.
Rosslare do Fishguard: Inną popularną trasą dojazdową do Wielkiej Brytanii jest prom z Rosslare (95 mil/152 km na południe od Dublina) do walijskiego miasta Fishguard, skąd można dojechać pociągiem i autobusem do wielu głównych miast w Anglii.
Harwich do Hoek van Holland: Na wschodnim wybrzeżu Anglii Stena Line obsługuje również regularne połączenie między Harwich (86 mil/138 km) na wschód od Londynu a Hoek van Holland, które znajduje się około 54 mil (87 km) na południowy zachód od Amsterdamu i zaledwie 17 mil (27 km) od Rotterdamu.
Z Dublina do Liverpoolu: Podróżni z Republiki Irlandii mogą również skorzystać z bardziej bezpośredniej usługi do Anglii za pośrednictwem promu Dublin-Liverpool obsługiwanego przez P&O z rejsami raz lub dwa razy dziennie.
Promy między Republiką Irlandii a Wielką Brytanią są niezwykle popularne wśród podróżnych szukających krótkich wakacji lub weekendowego wypadu, ale destynacje w północnej Europie stają się coraz bardziej popularne wśród podróżnych, którzy chcą cieszyć się wakacjami samochodowymi za granicą.
Europejskie miejsca docelowe
Wiele firm promowych oferuje specjalne oferty dla pasażerów zabierających samochód za granicę, a oferty te mogą być niemal nieodparte pod względem stosunku jakości do ceny i swobody wyboru, jaką oferują. Naturalnie promy pływające z Anglii mają ograniczony zasięg, więc europejskie destynacje będą nieuchronnie zlokalizowane wzdłuż najbardziej wysuniętego na północ krańca Europy, który obejmuje Francję, Holandię i tak daleko na południe, jak północ Hiszpanii.
Francja
Wszystkie promy do europejskich miejsc docelowych wypływają z angielskich portów morskich, a następujące z nich są obecnie w eksploatacji:
- Z Dover do Calais
- Z Dover do Dunkierki
- Newhaven do Dieppe
- Plymouth do Roscoff
- Z Poole do Cherbourga
- Z Portsmouth do Cherbourga
- Z Portsmouth do Caen
- Portsmouth – Hawr
- Portsmouth – St Malo
Holandia
- Harwich do Hoek van Holland
- Z Hull do Rotterdamu
- Newcastle – Amsterdam
Hiszpania
- Z Plymouth do Santander
- Portsmouth – Bilbao
- Z Portsmouth do Santander
Plusy i minusy
Podróżowanie do Wielkiej Brytanii statkiem lub promem nie jest dla każdego, ale istnieją pewne zalety korzystania z tej metody podróżowania, jak również pewne wady. Wjazd samochodem do Wielkiej Brytanii pozwala podróżnym na zwiedzanie okolicy w czasie wolnym i odwiedzanie wybranych miejsc do woli. Jest to znacznie bardziej opłacalne niż wynajęcie samochodu w Wielkiej Brytanii i mniej restrykcyjne niż ograniczanie się do podróży autobusem lub pociągiem.
W przypadku osób spoza Wielkiej Brytanii lub podróżujących na podstawie wizy czas oczekiwania jest zazwyczaj krótszy niż na lotniskach, ponieważ natężenie ruchu jest znacznie mniejsze. Ponadto nie ma ograniczeń co do ilości bagażu, który może być przewożony ręcznie lub w pojeździe.
Prom przez kanał La Manche
Goście przybywający do Wielkiej Brytanii z Francji samochodem mogą skorzystać z tunelu pod kanałem La Manche lub promu. Tunel może być bardziej bezpośredni i z pewnością szybszy, ale może być droższy i można spodziewać się opóźnień w kontroli paszportowej i kontroli bagażu.
Włączenie krótkiej podróży promem przez kanał La Manche do podróży jest atrakcyjną alternatywą, ponieważ jest to bardziej relaksujące doświadczenie i jest bardziej ekonomiczne.
Promy do Europy kontynentalnej zazwyczaj wypływają z jednego z pięciu portów wzdłuż południowego wybrzeża Anglii. Wyjątkiem są podróże z Newcastle w północnej Anglii do holenderskiego Amsterdamu, prom z Hull do Rotterdamu oraz usługa między Harwich i Hoek van Holland. Pięć portów promowych na południowym wybrzeżu Wielkiej Brytanii to:
- Dover
- Newhaven
- Portsmouth
- Poole
- Plymouth
Dover
Przewożąc ponad 16 milionów podróżnych rocznie, Dover jest najbardziej ruchliwym pasażerskim portem morskim na świecie. Codziennie odbywa się średnio 38 przepraw między Dover i Calais, a podróż trwa około dziewięćdziesięciu minut. Dover obsługuje również dwanaście rejsów dziennie do Dunkierki położonej dalej wzdłuż francuskiego wybrzeża i jest popularną trasą dla pasażerów przybywających z (lub podróżujących do) belgijskich miast Antwerpii, Brugii lub Gandawy, a także Amsterdamu lub Rotterdamu w Holandii.
Newhaven
Newhaven to niewielkie miasto i port położone w hrabstwie East Sussex, około 120 km na południe od Londynu. Istnieją trzy rejsy dziennie do francuskiego portu rybackiego Dieppe w Normandii, a czas podróży wynosi około czterech godzin.
Portsmouth
Istnieje wiele tras promowych z Portsmouth, które znajduje się 75 mil (121 km) na południowy wschód od Londynu i w pobliżu miasta Southampton. Oprócz połączeń promowych do Guernsey, Jersey i Isle of Wight, promy kursują również regularnie do czterech francuskich miast nadmorskich Caen, Cherbourg, St. Malo i Le Havre oraz dwóch hiszpańskich kurortów Bilbao i Santander.
Poole
Alternatywnym połączeniem do Cherbourga we Francji jest prom z Poole do Cherbourga. Istnieje dziesięć rejsów tygodniowo z miasta Dorset, a czas podróży wynosi nieco ponad cztery godziny.
Plymouth
Położony niemal w najbardziej wysuniętym na południowy zachód punkcie Anglii, port Plymouth oferuje połączenie promowe z Roscoff w północno-zachodniej Francji, a także dalekobieżne połączenie promowe z Santander na północnym wybrzeżu Hiszpanii. Każdego tygodnia odbywa się dziewięć rejsów do Roscoff, a czas podróży wynosi około pięciu i pół godziny, podczas gdy podróż do Santander powinna zająć około dwudziestu godzin.
Promy do Wielkiej Brytanii, czy to z Europy kontynentalnej, czy z Republiki Irlandii, nie są jedynym sposobem na przybycie lub tranzyt przez brytyjską jurysdykcję. Rośnie również zainteresowanie wakacjami na statkach wycieczkowych, które albo wypływają z Wielkiej Brytanii, albo zatrzymują się w ramach trasy rejsu.
Opcje rejsów
Wymienienie wszystkich statków wycieczkowych, które każdego roku przepływają przez Wielką Brytanię, byłoby praktycznie niemożliwe, ponieważ liczba operatorów i natężenie ruchu stale się zmieniają i rosną. Obecnie pięć portów, wszystkie zlokalizowane w Anglii, są bazami operacyjnymi dla różnych operatorów rejsów wycieczkowych.
Southampton
Southampton jest nie tylko drugim co do wielkości portem kontenerowym w Wielkiej Brytanii, ale także centrum aktywności dla statków wycieczkowych i bazą dla tak znanych liniowców jak Queen Elizabeth, Queen Victoria i Queen Mary.
Dover
Dover to ruchliwy port dla pasażerów pieszych, a także ładunków i towarów, ale jest to także port macierzysty dla Fred Olson Cruise Line, a także Windstar Cruises, Crystal Cruises i Norwegian Cruise Line.
Tilbury
Fred Olson Cruise Line obsługuje regularne rejsy z portu Tilbury u ujścia Tamizy. Rejsy z Tilbury kierują się do miejsc docelowych w Europie Północnej, a także na Grenlandię, do Norwegii, a nawet na Arktykę.
Liverpool
Port w Liverpoolu na zachodnim wybrzeżu Anglii posiada własny terminal statków wycieczkowych w samym sercu miasta. Z miasta operują najlepsi operatorzy statków wycieczkowych, w tym Fred Olson i Cruise Maritime Voyages.
Harwich
Port Harwich, oddalony o godzinę jazdy pociągiem od Londynu, jest stosunkowo niewielki w porównaniu z innymi, ale jest portem, do którego zawijają operatorzy statków wycieczkowych Fred Olson (lokalna firma), a także Royal Caribbean i Marella Cruises.
Podobnie jak w przypadku wjazdu do Wielkiej Brytanii przez lotnisko, konieczne jest posiadanie przy sobie wymaganej dokumentacji podróży podczas korzystania z portu morskiego. Paszporty i wizy, w stosownych przypadkach, będą sprawdzane przed wejściem na pokład statku, ale prawdopodobne są również dalsze kontrole w różnych portach zawinięcia.
ETA dla Wielkiej Brytanii rozpoczyna się w listopadzie 2023 r.
W przypadku pasażerów podróżujących promem z punktu A do punktu B jest bardzo mało prawdopodobne, że dokumenty zostaną sprawdzone gdziekolwiek indziej niż w punkcie wejścia na pokład. Podróżujący statkami wycieczkowymi mogą jednak zostać poproszeni o paszport w dowolnym momencie podróży, zwłaszcza podczas przekraczania granicy międzynarodowej.
Paszporty (i wizy) powinny być w porządku i aktualne.
Chociaż obecnie nie ma wymogu, aby obywatele spoza Wielkiej Brytanii uzyskali brytyjskie ETA (elektroniczne zezwolenie na podróż), ten nowy system wstępnej weryfikacji osób zamierzających odwiedzić Wielką Brytanię jest obecnie wdrażany. Brytyjski ETA powinien stać się obowiązkowym wymogiem w 2024 r. (ewentualnie 2025 r.), a wszyscy zamierzający odwiedzić Wielką Brytanię, którzy odnawiają paszport, powinni zdecydowanie rozważyć złożenie wniosku o brytyjski ETA przed kolejną wizytą w Wielkiej Brytanii.
Podróżowanie bez brytyjskiego paszportu zatwierdzonego przez ETA nie jest obecnie problemem, ale stanie się nim w niedalekiej przyszłości, więc warto przygotować się na nadchodzące zmiany w brytyjskich przepisach dotyczących podróżowania.