Branża turystyczna w Wielkiej Brytanii (UK) odnotowała w 2023 r. znakomity rok, stając się trzecim krajem o najwyższych dochodach z międzynarodowych podróży.
Według raportu Światowej Organizacji Turystyki Narodów Zjednoczonych (UNWTO), Wielka Brytania zarobiła w zeszłym roku imponujące 58 miliardów funtów (74 miliardy dolarów) wpływów z turystyki.
Wielka Brytania awansowała na trzecie miejsce z 5. przed pandemią w 2019 roku.
Kraj ten znalazł się również w pierwszej dziesiątce najczęściej odwiedzanych miejsc na świecie.
Wielka Brytania i Irlandia Północna odnotowały łącznie ponad 51 milionów przyjazdów z zagranicy.
Po kilku trudnych latach, ożywienie turystyki w Wielkiej Brytanii w 2023 r. podkreśla jej ciągłą atrakcyjność jako globalnego centrum podróży.
Brytyjczycy zajęli również czwarte miejsce pod względem wydatków na turystykę, płacąc 85 miliardów funtów (110 miliardów dolarów) za zagraniczne wakacje w 2023 roku.
Inne najpopularniejsze destynacje turystyczne i osoby zarabiające na turystyce w 2023 r.
Pozostałe miejsca w czołówce najczęściej odwiedzanych krajów i najlepiej zarabiających pozostały zasadniczo takie same jak w poprzednich latach.
Francja umocniła w ubiegłym roku swoją pozycję najczęściej odwiedzanego miejsca na świecie.
Gospodarz nadchodzących Igrzysk Olimpijskich powitał w 2023 roku oszałamiającą liczbę 100 milionów zagranicznych turystów.
Na drugim miejscu uplasowała się Hiszpania z 85 milionami przyjazdów, a następnie Stany Zjednoczone (USA) z 66 milionami.
Pierwszą piątkę zamykają Włochy, które odwiedziło 57 milionów turystów oraz Turcja z 55 milionami międzynarodowych turystów.
Inne najczęściej odwiedzane miejsca w pierwszej dziesiątce to Meksyk, Wielka Brytania, Niemcy, Grecja i Austria.
W porównaniu do stanu sprzed pandemii, Wielka Brytania awansowała z dziesiątej na siódmą pozycję, a Grecja z trzynastej na dziewiątą.
Pozostałe kraje z pierwszej dziesiątki – Włochy, Turcja, Meksyk, Niemcy i Austria – awansowały o jedną pozycję w porównaniu z rankingami z 2019 roku.
W międzyczasie Stany Zjednoczone utrzymały pierwsze miejsce pod względem zysków z zagranicznych gości, zarabiając 138 miliardów funtów (176 miliardów dolarów) wpływów z turystyki w 2023 roku.
Na drugim miejscu uplasowała się Hiszpania z 72 miliardami funtów (92 miliardy dolarów) przychodów z turystyki międzynarodowej.
Kwota 58 miliardów funtów (74 miliardy dolarów) z Wielkiej Brytanii plasuje ją na trzecim miejscu przed 54 miliardami funtów (69 miliardów dolarów) z Francji i 44 miliardami funtów (56 miliardów dolarów) z Włoch na piątym miejscu.
Inne kraje, które zarobiły najwięcej na turystyce międzynarodowej to Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA), Turcja, Australia, Kanada, Japonia, Niemcy, Arabia Saudyjska, Makau (Chiny), Indie i Meksyk.
Najwięcej wydający turyści w 2023 r.
Z drugiej strony, chińscy turyści wydali najwięcej na globalne podróże w 2023 roku.
Wraz ze złagodzeniem ograniczeń związanych z pandemią, kraje te z łatwością wyprzedziły wszystkie inne kraje, wydając ponad 155 miliardów funtów (196,5 miliarda dolarów) na podróże międzynarodowe.
Amerykańscy podróżni znaleźli się na drugim miejscu pod względem wydatków na turystykę międzynarodową, wydając za granicą 155 miliardów funtów (150 miliardów dolarów).
Na trzecim miejscu znalazły się Niemcy, których obywatele wydali 88 miliardów funtów (112 miliardów dolarów).
Brytyjczycy uplasowali się na czwartym miejscu, a Francuzi na piątym, wydając 88 miliardów funtów (49 miliardów dolarów) na turystykę międzynarodową.
Pozostałe kraje o najwyższych wydatkach to Kanada, Włochy, Indie, Rosja i Korea Południowa.
Indie awansowały z 14. miejsca w 2019 r. na ósme w 2023 r., a Włochy z dziesiątego na siódme.
Turystyka międzynarodowa w Wielkiej Brytanii wciąż rośnie
VisitBritain, brytyjska narodowa agencja turystyczna, poinformowała, że jej wysiłki marketingowe i partnerstwa branżowe w ciągu ostatnich dwóch lat opłaciły się.
Wysiłki te doprowadziły do tego, że zagraniczni goście wydali dodatkowe 1,26 miliarda funtów (1,58 miliarda dolarów) w całym kraju.
Zgodnie z komunikatem prasowym, na każdy 1 funt zainwestowany w promocję turystyki w Wielkiej Brytanii, odwiedzający wydali dodatkowe 15 funtów lokalnie.
Prognoza VisitBritain pokazuje, że ta pozytywna dynamika utrzyma się w 2024 roku.
Przewiduje, że wydatki odwiedzających z zagranicy wzrosną o pięć procent w stosunku do poziomu z 2023 r. i osiągną wartość 32,5 mld GBP (40,7 mld USD).
Prognozuje się, że liczba przyjazdów zagranicznych turystów wyniesie 38,7 miliona, co stanowi wzrost o dwa procent w porównaniu z 2023 rokiem.
Ponad jedna trzecia mieszkańców Wielkiej Brytanii preferuje wakacje w kraju niż podróże zagraniczne w przyszłym roku, co wskazuje na utrzymujący się wysoki popyt.
Nick de Bois, przewodniczący British Tourist Authority, stwierdził, że dwucyfrowy wzrost wydatków odwiedzających i optymistyczne prognozy są fantastyczne.
Stany Zjednoczone pozostają największym i najcenniejszym rynkiem turystycznym w Wielkiej Brytanii, którego wartość w 2024 r. ma wynieść 6,3 mld USD.
Turystyka w Wielkiej Brytanii skupi się również na Australii, krajach Rady Współpracy Zatoki Perskiej (GCC) i głównych rynkach europejskich.
Jednak de Bois ostrzegł również, że tempo ożywienia turystyki po pandemii uległo spowolnieniu.
Wynikało to głównie z „ostrej konkurencji” ze strony europejskich sąsiadów.
De Bois powiedział w komunikacie prasowym, że Wielka Brytania „plasuje się wysoko ze względu na swoją historię i dziedzictwo oraz współczesną kulturę i sport”.
Nie jest to jednak tak dobrze znana destynacja z „naturalnym pięknem i mile widzianą gościnnością”.
„Aby temu przeciwdziałać, międzynarodowe kampanie GREAT VisitBritain promują brytyjskie powitanie” – podkreślił de Bois.
Celem programu jest „zainspirowanie odwiedzających do odkrywania więcej, pozostania dłużej i wzbudzenia poczucia pilnej potrzeby przyjazdu teraz” – powiedział.
Awans w rankingach turystycznych
Kilka czynników przyczyniło się do wzrostu popularności turystyki w Wielkiej Brytanii w 2023 roku.
Poluzowanie ograniczeń w podróżowaniu związanych z COVID-19 zwiększyło popyt ze strony kluczowych brytyjskich rynków turystycznych, takich jak USA i Europa Zachodnia.
Dodatkowo, osłabiony funt sprawił, że Wielka Brytania stała się bardziej przystępna cenowo dla podróżnych.
Dynamicznie rozwijające się trendy, takie jak „set-jetting”, wzbudziły zainteresowanie odwiedzaniem miejsc, w których kręcone są popularne programy.
UNWTO przewiduje, że do 2024 r. liczba turystów na całym świecie powróci do poziomu sprzed pandemii.
Wielka Brytania jest dobrze przygotowana do wykorzystania globalnego odrodzenia turystyki dzięki swoim słynnym miastom, zabytkom i pięknu przyrody.